Co zrobić, gdy ząb wyrasta z boku dziąsła

Jeśli ząb wyrasta z boku dziąsła, stan ten nazywany jest egzostozą. Może być również znane jako zęby rekina. Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać w przypadku tego stanu. Istnieją trzy możliwe sposoby leczenia: usunięcie przerostu tkanki dziąsła, profesjonalne czyszczenie oraz wybicie zęba. Każdy z tych zabiegów zostanie omówiony bardziej szczegółowo poniżej.

Egzostoza

Kostne narośla na zewnętrznej stronie dziąsła lub z boku zęba nazywane są egzostozami. Przyczyna powstawania egzostoz nie jest znana, ale uważa się, że powstają one w wyniku urazu lub przewlekłego podrażnienia kości. Wyrostki są często spotykane w jamie ustnej po ekstrakcji zębów. Stan ten może prowadzić do zablokowania naczyń krwionośnych i powodować ból w określonym miejscu.

Najczęstszą lokalizacją egzostoz jest strona językowa i policzkowa dolnej i górnej szczęki. Często rozwijają się one w wyniku nieprawidłowo dużego nacisku przy gryzieniu i są sygnałem dla organizmu do produkcji większej ilości kości. Chociaż tkanka wyrostków jest cienka, jest podatna na owrzodzenie, jeśli jest narażona na działanie niektórych pokarmów. W celu skorygowania egzostozy może być konieczna operacja.

Do powstania egzostozy może dojść w wyniku urazu, genetyki, stresu okluzyjnego lub wielu innych przyczyn. Wyrostki mogą być również spowodowane bocznymi naciskami zębów leżących pod nimi. Niekiedy egzostozy przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu jamy ustnej. Na przykład torus mandibularus może przeszkadzać w mówieniu i żuciu. Ponadto kość pokrywająca wyrośla kostne jest cienka i może ulec uszkodzeniu w wyniku spożywania ostrych pokarmów, a nawet ich szczotkowania, lub w wyniku zgrzytania zębami z zaciskaniem zębów.

Dziedziczna egzostoza mnoga zwykle prezentuje się u dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa. Do rozpoznania i leczenia wymagane jest badanie fizykalne i zdjęcia rentgenowskie. W przypadku utrzymywania się dolegliwości konieczna może być operacja. W rzadkich przypadkach egzostoza może być skorygowana bez operacji, choć w przypadku dziedzicznej egzostozy mnogiej wymagany jest bolesny zabieg.

Zęby rekina

Chociaż zęby rekina są rzadkie, zdarzają się sporadycznie. Zęby te zaczynają się pojawiać około szóstych urodzin dziecka. Zwykle ustępują samoistnie po pojawieniu się zęba stałego, ale czasami mogą powrócić, jeśli dziecko nie przestrzega higieny jamy ustnej. Aby zapobiec powrotowi zębów rekinowych, należy wykonać następujące kroki:

Po pierwsze, skontaktuj się z dentystą. Twój dentysta może określić, czy ząbek dziecka prawdopodobnie wypadnie sam. Przeprowadzi on badanie wzrokowe i wykona zdjęcia rentgenowskie, aby poszukać jakichkolwiek oznak rozwoju zęba rekina. Jeśli dziecko jest uparte, dentysta prawdopodobnie zaleci dziecku instrukcje pielęgnacji w domu. Jeśli ząb dziecka okazuje się trudny do samodzielnego wyjścia, dentysta może zdecydować się na jego usunięcie.

Następnie należy sprawdzić jamę ustną dziecka i zobaczyć, czy zęby mleczne znajdujące się przed zębami dorosłymi wiercą się. Jeśli tak, potrzebują one więcej czasu na wypadnięcie. Jeśli jednak Twoje dziecko nie wydaje się tym przejmować, nie martw się zbytnio. Zadzwoń do dentysty i poproś o wizytę. Jeśli nadal się martwisz, powinieneś porozmawiać z lekarzem dziecka i umówić się na wizytę.

Leczenie

Nadliczbowe zęby mogą rzucać się w oczy lub być ukryte w dziąsłach. Zwykle są nieatrakcyjne, ale mogą też powodować ból i dyskomfort. Niektóre dodatkowe zęby mogą rosnąć dłużej niż reszta zębów lub mieć nieprawidłowy kształt. Dentysta może zalecić leczenie, gdy ząb wyrasta z boku dziąsła, zwłaszcza jeśli dodatkowe zęby powodują stłoczenie lub są podatne na choroby.

Jeśli ząb wyrósł z boku dziąsła, nazywa się go zatrzymanym, a dzieje się tak, gdy ząb nie zdoła przebić się przez dziąsło. Dodatkowe zęby mogą również ulec zawadzie, jeśli nie są prawidłowo ustawione lub wyrosły w niewłaściwym miejscu. Górne siekacze centralne wyrzynają się zazwyczaj w wieku 6-7 lat i pojawiają się przed sąsiednimi siekaczami centralnymi. Uderzone zęby mogą powodować wady zgryzu, nieprawidłowe ustawienie i przesunięcie zębów. Niektóre procedury medyczne mogą nie być odpowiednie dla osób z wybitymi zębami.

Wczesne wykrycie zębów ektopowych jest niezbędne, aby zapobiec poważnym konsekwencjom. Im wcześniej można rozpocząć leczenie, tym łatwiej będzie rozwiązać problem. Regularne kontrole u znanego i zaufanego stomatologa są kluczowe dla wczesnego wykrycia zębów ektopowych. Dentysta może również pomóc Ci uniknąć bardziej rozległych i bolesnych problemów w późniejszym czasie, w tym stłoczenia i choroby dziąseł. Stomatolog będzie w stanie określić przyczynę problemu i opracować plan leczenia, który będzie dotyczył pierwotnej przyczyny.

Wybicie zęba

Wybity ząb może być niezwykle niepokojący, niezależnie od tego, czy został spowodowany przez zawody sportowe, czy też szorstką jazdę podczas zabawy. Na szczęście, jeśli zauważysz, że Twojemu dziecku brakuje zęba, możesz zastosować kilka metod, aby go zastąpić. Po pierwsze, możesz spróbować przytrzymać ząb za jego wierzchołek, a nie korzeń. Po wyrwaniu zęba zabierz dziecko do dentysty i poproś o zbadanie go, aby ustalić, czy ząb został wybity, czy też po prostu się złamał.

Chociaż najlepiej jest szukać pomocy medycznej tak szybko, jak to możliwe, wybite zęby są zazwyczaj wynikiem wypadku. Wypadek samochodowy, uraz sportowy lub inny wypadek może spowodować wybicie zęba. W każdym z tych przypadków należy skorzystać z pomocy dentystycznej w nagłych wypadkach. Dobra wiadomość jest taka, że wielu dentystów akceptuje ubezpieczenie stomatologiczne. A jeśli Twoje ubezpieczenie nie pokrywa kosztów nagłego wypadku stomatologicznego, nadal możesz skorzystać z konsultacji z dentystą.

Jeśli wybiłeś stały ząb, może się on ponownie przyczepić, jeśli będzie trzymany w miejscu przez kilka tygodni. Stomatolog, który ma doświadczenie w tej dziedzinie, może zespolić ząb z zębami obok, za pomocą cienkiego drutu. Z czasem więzadła łączące ząb z kością odrosną. Jeśli tak się nie stanie, dentysta będzie okresowo sprawdzał, czy ząb ponownie się zrosł.

Leczenie zębów zatrzymanych

Podczas gdy wielu pacjentów z zębami zatrzymanymi nie ma żadnych objawów, jeśli zauważyłeś, że Twój ząb wrasta pod kątem, być może musisz udać się do ortodonty w celu oceny. Stan ten wymaga precyzyjnej interwencji licencjonowanego ortodonty. Czasami udarowy ząb można uratować, ale innym razem może być konieczne jego usunięcie. Na szczęście istnieje wiele opcji leczenia, w tym aparaty ortodontyczne.

W niektórych przypadkach zęby zatrzymane mogą powodować inne problemy zdrowotne, w tym ból, infekcje lub próchnicę. Niektórzy ludzie doświadczają obrzęku pokrywającego dziąsła i skóry twarzy. Inne objawy to zasinienie i ból. Czasami ból znika na kilka tygodni lub miesięcy, by pojawić się ponownie kilka miesięcy później. W każdym przypadku, im dłużej ząb pozostaje nieleczony, tym gorzej.

Najczęstszym rodzajem zęba zatrzymanego jest kły. Najczęściej spotykanym typem jest kły, czyli górne zęby okularowe. Zęby te odgrywają większą rolę w jamie ustnej i mogą wymagać zachęcającego leczenia. Czasami zęby kły będą musiały być ekstrahowane chirurgicznie, ale w tych przypadkach można tego uniknąć, jeśli szuka się wczesnego leczenia. Dentysta będzie mógł ocenić ciężkość impaktu, określić, które zęby należy usunąć, oraz omówić ryzyko i korzyści związane z ekstrakcją.

W niektórych przypadkach ząb może być bezobjawowy. Leczenie zębów zatrzymanych może obejmować usunięcie zęba, wyciągnięcie go z dziąsła lub całkowite usunięcie zęba. Czasami uparty ząb u dziecka może wyrosnąć zbyt daleko i wymaga interwencji. Dorosłe zęby również mogą być dotknięte problemem zębów zatrzymanych, wyrastających pod kątem, który jest problematyczny dla dziąseł i struktury szczęki.

Leczenie luźnego zęba

Będziesz chciał jak najszybciej udać się do dentysty, jeśli zauważysz, że Twój ząb się poluzował. Może to być spowodowane kilkoma przyczynami, w tym chorobą dziąseł, a nawet może być oznaką innego schorzenia. W większości przypadków luźne zęby można leczyć po zdiagnozowaniu tego stanu przez dentystę. W niektórych przypadkach jednak stan ten może być spowodowany chorobą dziąseł, a wtedy leczenie jest bardziej złożone.

Dobra wiadomość jest taka, że rozchwiane zęby można leczyć bez operacji. Chociaż rozchwiane zęby mogą leczyć się naturalnie w miarę gojenia się dziąsła i kości wokół zęba, należy zgłosić się do dentysty, gdy tylko zauważysz rozchwiane zęby. Dentysta może umieścić szynę na miejscu, aby ustabilizować ząb, podczas gdy dziąsła i więzadła otaczające ząb wzmocnią się. Jeśli stan ten nie ustępuje, może być konieczne poddanie się zabiegowi chirurgii stomatologicznej.

Główną przyczyną rozchwiania zębów jest choroba dziąseł. Około 47 procent osób dorosłych w wieku powyżej 30 lat cierpi na choroby dziąseł. Zła higiena jamy ustnej może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, w tym rozchwiania zębów. Bakterie i cząstki jedzenia gromadzą się na zębach, prowadząc do infekcji i stanów zapalnych. Nieleczona paradontoza może rozprzestrzenić się na więzadła szczęki i spowodować rozchwianie zębów.