Ból ucha spowodowany złamanym zębem - jak sobie z nim radzić

Jak długo średnio trwa ból zęba po wypełnieniu?

Objawy bólu zęba po wypełnieniu różnią się w zależności od przyczyny. Pęknięte wypełnienie, zbyt głębokie wypełnienie lub stan zapalny miazgi mogą powodować pulsujący ból, który odczuwasz. Czas trwania tych objawów różni się w zależności od zęba. Ogólnie rzecz biorąc, utrzymują się one przez około 10 do 14 dni. Jeśli ból utrzymuje się dłużej, może to być coś poważniejszego.

Niniejszy artykuł jest wynikiem naszej kooperacji z wylecz-sie.pl

Zapalenie miazgi

Zapalenie miazgi po wypełnieniu jest częstym efektem ubocznym prac stomatologicznych. Miazga, która składa się z żywych komórek i naczyń krwionośnych w centrum zęba, może zostać dotknięta przez kilka czynników, w tym próchnicę lub ubytki w zębach. Zazwyczaj zapalenie miazgi jest odwracalne. Objawy zapalenia miazgi obejmują ból i obrzęk zęba oraz tkliwość w szczęce i szyi. Czasami zapalenie miazgi może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych, takich jak infekcja.

Jedną z najczęstszych przyczyn bólu zęba jest ząb, który został wypełniony. Zapalenie miazgi powoduje duży nacisk i często jest mylone z bólem odczuwanym przez sąsiednie zęby. Z tego powodu należy jak najszybciej udać się do dentysty, jeśli podejrzewasz, że Twój ząb ma infekcję. Dentysta prawdopodobnie będzie w stanie zdiagnozować tę przypadłość lub zalecić plan leczenia.

Stan ten można skutecznie leczyć, ale może on prowadzić do poważniejszych powikłań, takich jak ropień okołowierzchołkowy. Jeśli podejrzewasz u siebie zapalenie miazgi, pierwszym krokiem jest zgłoszenie się do lekarza stomatologa. Jeśli odczuwasz ból związany ze stymulacją włókien A, prawdopodobnie mamy do czynienia z problemem próchnicowym zęba. Jeśli ząb ma poważne uszkodzenia, konieczne jest doprowadzenie do ekstrakcji chorego zęba lub poddanie się leczeniu endodontycznemu.

Istnieje kilka różnych przyczyn zapalenia miazgi. Najczęstszą jest ubytek, ale niektóre osoby są narażone na to schorzenie ze względu na kwas i bakterie znajdujące się w jamie ustnej. Niemniej jednak można uniknąć zapalenia miazgi poprzez utrzymywanie właściwej higieny jamy ustnej i regularne wizyty u dentysty. Jest to jeden ze sposobów na uniknięcie tej niewygodnej dolegliwości stomatologicznej i sprawienie, by Twoje zęby służyły Ci dłużej. Najlepszym sposobem zapobiegania zapaleniu miazgi jest odwiedzenie dentysty, gdy tylko zauważysz jego objawy.

Pęknięte wypełnienia

Gdy wypełnienie jest uszkodzone, najprawdopodobniej pęka lub odpryskuje. Dzieje się tak z powodu ciągłego nacisku. Jeśli ugryziesz coś twardego lub żujesz twardy przedmiot, Twoje wypełnienie może pęknąć. To nie tylko spowoduje ból, ale także pozwoli bakteriom dostać się do zęba, co prowadzi do dalszej próchnicy i choroby dziąseł. Oprócz pęknięcia, nieprawidłowo założone wypełnienie może ocierać się o korzeń zęba i powodować podrażnienia. Jeśli tak się stanie, problem może rozprzestrzenić się na inne części zęba.

Ból zęba wokół wypełnienia wskazuje na głęboki ubytek. Nieleczony, głęboki ubytek może doprowadzić do zainfekowania zęba i wymagać ekstrakcji lub leczenia kanałowego. Ponadto, pęknięcie wypełnienia może odsłonić wrażliwą wewnętrzną miazgę. Ząb z pęknięciem może prowadzić do dalszego bólu i wrażliwości. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów należy niezwłocznie udać się do dentysty.

Po założeniu wypełnienia mogą Państwo odczuwać ból przez okres do dwóch dni. Jeśli jednak ból nie ustępuje, może to być oznaką większego problemu. Lekarz stomatolog może skorygować źle dopasowane wypełnienie, przenosząc je we właściwe miejsce lub zmieniając jego położenie. Jeśli wypełnienie jest pęknięte lub źle dopasowane, może pęknąć lub złamać się odsłaniając znajdujący się pod nim ząb. W takich przypadkach konieczna jest wizyta u dentysty w celu naprawy lub wymiany wypełnienia.

Na szczęście większość wypełnień jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać co najmniej sześć miesięcy. Zdrowa dieta i regularne wizyty u dentysty to najlepsza obrona przed próchnicą. Używanie pasty do zębów z fluorem, regularne nitkowanie zębów i stosowanie zbilansowanej diety może pomóc przedłużyć trwałość wypełnień. Chociaż tradycyjne wypełnienie jest ostatecznością, najlepiej jest go unikać, jeśli to możliwe.

Zbyt głębokie wypełnienia

Zbyt głębokie wypełnienia nie są rzadkością. Mogą one wyglądać jak naturalna struktura zęba, ale podczas gryzienia lub żucia możesz odczuwać ból w zębie. Ból ten może być przenoszony z jednego zęba na drugi lub może wynikać z problemu z samym wypełnieniem. Często ból ustępuje w ciągu kilku godzin, ale jeśli utrzymuje się przez kilka dni lub tygodni, należy skontaktować się z dentystą.

Zbyt głębokie wypełnienia również mogą powodować ból i wrażliwość. Osoby z wypełnieniami mają tendencję do odczuwania niewielkiej wrażliwości po zabiegu, ale powinna ona ustąpić sama. Zbyt głęboko osadzone wypełnienia mogą powodować silny ból, ponieważ wywierają dodatkowy nacisk na ząb podczas gryzienia. Dentysta może być zmuszony do wygładzenia wypełnienia, co może wyeliminować ból i dyskomfort. W niektórych przypadkach wypełnienia mogą również powodować obrzęk.

Wrażliwość zębów to kolejny częsty problem po wykonaniu wypełnienia stomatologicznego. Wrażliwość ta może być spowodowana reakcją alergiczną lub samym wypełnieniem. W takich przypadkach lekarz może ponownie wykonać wypełnienie lub zastosować inny materiał. Jeśli nie jest to możliwe, może on po prostu dopasować wypełnienie do zębów. Ewentualnie może zalecić leczenie kanałowe. Dentysta powinien sprawdzić, czy nie występują inne problemy, takie jak problemy ze zgryzem.

Nowe wypełnienie będzie prawdopodobnie początkowo niewygodne do żucia, ale po kilku dniach powinni Państwo być w stanie normalnie żuć i jeść. Wrażliwość będzie się zmniejszać i po dwóch do czterech tygodni powinni Państwo móc normalnie jeść i pić. Lekarz stomatolog może zasugerować wizytę u endodonty – specjalisty stomatologicznego, który specjalizuje się w leczeniu kanałowym i bólu zęba. Jeśli próchnica przedostała się do miazgi zęba, lekarz wykona kanałowe leczenie zęba, aby naprawić uszkodzony ząb.

Uderzający ból

Po wypełnieniu zęba ból, który następuje, będzie łagodny lub umiarkowany. W wielu przypadkach nerw w zębie zostaje wytrącony z równowagi. Jest to normalne, ale może upłynąć kilka tygodni zanim się on w pełni dostosuje. Jeśli nawet po kilku tygodniach nadal odczuwasz ból, powinieneś zadzwonić do swojego dentysty w Lincoln. Jeśli nadal odczuwasz ból zęba, być może dentysta przeprowadził jakiś zabieg chirurgiczny.

Ból, który odczuwasz po wypełnieniu, jest zazwyczaj związany z bolesnością mięśni szczęki. Jest to częsta reakcja po zabiegach stomatologicznych i występuje szczególnie często u osób, które zgrzytają zębami. Ból ten jest wynikiem obciążenia stawu skroniowo-żuchwowego, dlatego mięśnie szczęki mogą być słabe i zmęczone. Odczuwany ból może być skierowany do zęba, który został wypełniony. Jeśli tak się stanie, może to świadczyć o poważniejszym problemie, takim jak leczenie kanałowe.

Chociaż wypełnienia stomatologiczne są stosunkowo bezpieczne, niektóre osoby mogą odczuwać ból zęba po otrzymaniu zabiegu. Nie jest to poważny problem, jeśli wypełnienie znajduje się w zdrowym zębie. Ból jest zazwyczaj łagodny i ustępuje w ciągu kilku dni, ale jeśli utrzymuje się dłużej niż jeden dzień, należy skontaktować się z dentystą. Dentysta będzie mógł przepisać odpowiedni lek, który pomoże złagodzić ból i zminimalizować dyskomfort.

Chociaż wypełnienie jest często bolesne, należy zachować ostrożność i ograniczyć kontakt z gorącym, zimnym i słodkim jedzeniem. Nacisk od żucia i powietrza może nasilić ból. Jeśli odczuwasz ból w zębie po wypełnieniu, być może będziesz musiał odwiedzić endodontę, czyli dentystę specjalizującego się w wykonywaniu kanałów korzeniowych. Jeśli próchnica przedostała się do miazgi, endodonta może wykonać kanał korzeniowy, aby usunąć zakażenie.

Wrażliwość

Wrażliwość na ból zęba po wypełnieniu możesz leczyć domowymi sposobami i odczulającą pastą do zębów. Należy jednak udać się do dentysty, jeśli ból zęba nie ustępuje. Dentysta może pomóc Ci ustalić, czy istnieją inne przyczyny Twojej wrażliwości, takie jak choroba dziąseł lub ubytek. Chociaż można zrobić kilka rzeczy, aby zapobiec pojawieniu się bólu zęba, wypełnienia są bezpiecznym i skutecznym sposobem usuwania ubytków. Wykonywanie regularnych badań stomatologicznych co sześć miesięcy może zapobiec powstaniu ubytku w przyszłości.

Ból zęba po wypełnieniu jest zwykle spowodowany zapaleniem nerwu wewnątrz zęba. Struktura zęba składa się z wielu warstw, w tym z warstwy zewnętrznej, czyli szkliwa, warstwy środkowej oraz wewnętrznej, bardziej miękkiej miazgi. Ponieważ warstwy te znajdują się blisko nerwów zęba, wypełnienia mogą je podrażniać. W miarę gojenia się zęba niewielka wrażliwość na ból zęba po wypełnieniu ustąpi.

Możesz spróbować zmniejszyć wrażliwość, stosując leki bez recepty, aby opanować dyskomfort. Jeśli jednak nie ustępuje, należy skonsultować się z dentystą, aby ustalić, czy jest to normalne i co należy zrobić, aby zaradzić tej sytuacji. Jeśli ból jest spowodowany nadmierną przyczyną, należy rozważyć wykonanie kanału korzeniowego. W tym przypadku wrażliwość może być oznaką infekcji, ubytku, który przedostał się do miazgi zęba lub reakcji alergicznej.

Po dwóch do czterech tygodni powinieneś być w stanie normalnie jeść i pić. Poziom wrażliwości po wypełnieniu jest różny u poszczególnych osób, ale powinien ustąpić samoistnie w ciągu kilku dni. Jeśli po wypełnieniu nadal występuje wrażliwość zębów, zaleca się natychmiastowe zwrócenie się o pomoc do lekarza. Można również użyć pasty do zębów o podwyższonej wrażliwości, aby złagodzić ból.