Opuchnięty policzek po ekstrakcji zęba - objawy i przyczyny

Opuchnięty policzek po ekstrakcji zęba – objawy i przyczyny

Infekcja i drobny uraz mogą być przyczyną spuchniętego policzka po ekstrakcji zęba, ale istnieje wiele innych możliwych przyczyn, w tym choroba autoimmunologiczna lub rak jamy ustnej. Bez względu na przyczynę, opuchlizna powinna być leczona medycznie, jeśli to możliwe. Słaba higiena jamy ustnej jest jedną z częstych przyczyn infekcji i powinna być leczona przez wykwalifikowanego specjalistę stomatologa. Wolno gojąca się infekcja powinna być jak najszybciej leczona przez dentystę lub lekarza.

Obrzęk pooperacyjny

Jeśli niedawno miałeś ekstrakcję zęba, Twój policzek może być spuchnięty. Jest to tzw. obrzęk i powinien on ustąpić w ciągu pierwszej doby. Z reguły jednak obrzęk nie znika aż do momentu, gdy problem stomatologiczny zostanie rozwiązany. Oto kilka sposobów radzenia sobie z obrzękiem. Stosowanie okładów z lodu może pomóc zmniejszyć obrzęk i ból. Można również stosować zimne okłady lub jeść mrożony groszek lub kukurydzę, aby zmniejszyć ból.

Stosowanie okładów z lodu w leczeniu spuchniętego policzka po usunięciu zęba może pomóc w zmniejszeniu obrzęku, ale należy uważać, aby nie przesadzić! Ciepło należy stosować tylko wtedy, gdy obrzęk nie ustępuje w ciągu kilku godzin. Najlepiej jest zacząć stosować wilgotne ciepło około 48 godzin po zabiegu. Możesz również użyć poduszki grzewczej lub poduszki z gorącą wodą zawiniętej w ręcznik. Wystarczy przyłożyć ją do dotkniętego policzka na 20 minut i poczekać aż ostygnie. Pamiętaj o podniesieniu głowy po usunięciu zęba, aby ułatwić odpływ płynu z twarzy.

Objawy infekcji

Spuchnięty policzek po usunięciu zęba – objaw infekcji – może być spowodowany przez różne schorzenia, od drobnego urazu po zakażenie. Obrzęk policzka może być również oznaką choroby autoimmunologicznej, a nawet raka jamy ustnej. Chociaż stan ten jest na ogół nieszkodliwy, powinien zostać oceniony przez specjalistę medycznego w celu określenia pierwotnej przyczyny i ustalenia właściwego leczenia. Z powodu niewłaściwej higieny jamy ustnej może dojść do zakażenia, dlatego ważne jest, aby zwrócić się do lekarza, jeśli zauważysz, że opuchlizna nie ustępuje w ciągu kilku dni.

Zazwyczaj krwawienie ustępuje w ciągu kilku dni. Ważne jest jednak, aby ściśle przestrzegać instrukcji pooperacyjnych. W ciągu pierwszych dwóch dni po wizycie pacjenci powinni gryźć poduszkę z gazy, aby kontrolować krwawienie. Jeśli krwawienie utrzymuje się, pacjenci mogą stosować okłady z lodu przez 15 minut w jedną i drugą stronę. Leki przeciwbólowe mogą być przepisane w celu odrętwienia lub złagodzenia bólu. Jednak pacjenci nie mogą próbować jeść ani pić przez co najmniej trzy dni po ekstrakcji.

Środki domowe

Kilka dni po ekstrakcji zęba, obrzęk policzka jest częstym i niekomfortowym efektem ubocznym. Po usunięciu zęba należy przestrzegać zaleceń stomatologa dotyczących opieki pooperacyjnej, w tym stosować okłady z lodu przez co najmniej 15 minut co kilka godzin. Pomoże to zmniejszyć obrzęk i ból. Innym użytecznym domowym sposobem jest przykładanie do policzka ciepłej ścierki, która jak wiadomo łagodzi ból i obrzęk.

Przykładanie ciepłego kompresu do dotkniętego obszaru może pomóc zmniejszyć obrzęk i zblednąć wszelkie przebarwienia. W tym celu można również zastosować dostępny bez recepty środek przeciwbólowy. Innym skutecznym środkiem jest przykładanie ciepłego kompresu do dotkniętego obszaru przez piętnaście minut jednorazowo. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, powtarzaj te zabiegi kilka razy dziennie. Unikaj plucia lub żucia na dotkniętym obszarze. Zimne pokarmy są również przydatne w zmniejszaniu obrzęku.

Leczenie

Spuchnięty policzek po usunięciu zęba – co go powoduje? Chociaż istnieje wiele możliwych przyczyn, niektóre z najczęstszych obejmują urazy, infekcje i choroby autoimmunologiczne. Niektóre przypadki są bardziej poważne niż inne i powinieneś odwiedzić lekarza w celu dalszej oceny. Obrzęk może być znakiem ostrzegawczym poważniejszego problemu, a istnieje kilka sposobów leczenia tego objawu. Możesz również poprosić swojego dentystę o skierowanie, jeśli obrzęk jest poważniejszy niż się spodziewasz.

Stosowanie okładów z lodu i przykładanie ciepła do twarzy to kolejne skuteczne leczenie. Zimne okłady mogą szybciej zmniejszyć obrzęk, ale nie wyeliminują go całkowicie. Niektóre obrzęki pozostaną przez tydzień lub dłużej. Jednak okłady z lodu mogą być doskonałą opcją, aby zmniejszyć dyskomfort spowodowany ekstrakcją zęba. Po zabiegu ekstrakcji zęba ważne jest, aby trzymać głowę w pozycji uniesionej i umożliwić odpływ płynu. Może być zalecane noszenie miękkiej czapki na twarz.